Start-up: Help, je eerste niet betalende klant

startuphelpeerstnietbetalendeklant

Vol overgave heb je die nieuwe klus aangenomen en een prachtig resultaat geleverd. De relatie met je klant is goed. Alleen de betalingstermijn is al een paar weken verstreken. Help! Wat ga je doen?

​Paniek is erger dan de situatie 
Schrik niet. Veel ondernemingen betalen te laat. Soms raken zij verstrikt in de drukte van alle dag en wordt het vergeten. Anderen kunnen hier een echte sport van maken. Zij verdienen zo extra tijd en rente. Slechts een klein deel kan niet betalen. Maar voor alles geldt: niets doen levert niets op!

​In vijf stappen van idee naar actie
In vijf stappen kun je de paniek laten omslaan in een goed actieplan om je factuur betaald te krijgen.

Stap 1: Analyseer het risico
Je krijgt dit geld nooit binnen? Hoe groot is het probleem. Bepaal wat je wilt. Hoe komt het dat er niet betaald wordt? Ook al zijn het kleine bedragen, het is wel bepalend hoe serieus je je eigen werk neemt. Bij een groot bedrag loop je meer risico en zal je sneller actie moeten ondernemen om de schade te beperken. Wil je dit, neem dan de volgende stap.

Stap 2: welke relatie heb je met de klant
Is de relatie met de klant goed of is die inmiddels bekoeld geraakt. Dit heeft invloed op de keuzes die je nu gaat maken. Ga je voor het geld of de relatie? Dit denken tenminste veel ondernemers, maar het is natuurlijk ook heel vaak geld en de relatie. Je zal de eerste niet zijn waarbij de moeizame eerste klant later een grote toonaangevende onderneming is geworden.

Stap 3: Wat heb je al gedaan?
Als brieven sturen, mailen en bellen niet meer helpen!
Dan stuur je een ingebrekestelling met een termijn van 14 dagen en de aankondiging dat hierna de buitengerechtelijke incassokosten betaald moeten worden. Deze moet wel aan specifieke eisen voldoen om de incassokosten die je gaat maken ook te kunnen verhalen op je klant.

Bedenk goed wat je al hebt gedaan en wat je nog moet doen. Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op.

Stap 4: onderneem de vriendelijke actie
Soms is een harde aanpak ineffectief en verslechtert de relatie alleen maar. Als alle partijen de hakken in het zand zetten zal het incasseren alleen maar langer duren en gepaard gaan met hoge kosten. Gesprekken werken soms veel beter dan brieven. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van mediation.
Of geef de vordering ter incassering uit handen aan een professional die vriendelijk maar effectief incasseert.

Stap 5: een juridische geschil 
Het is onvermijdelijk. Alle bovenstaande opties zijn uitgeput. Er ontstaat dan een juridisch traject. In veel gevallen moet je dan op zoek naar een gerechtsdeurwaarder/jurist. 

Hoe vervelend is het dat één van je leden geen con...
Wat doet de deurwaarder nadat u de vordering uit h...
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
dinsdag 04 augustus 2020

Captcha afbeelding

Bellen

E-mail

What's App

Zoeken

Online dossier

Aanleveren opdracht

Direct betalen

Incassokosten

Tarieven