Rigtersbleek & UwContributie
Sinds oktober 2016 verzorgen wij de contributie-inning voor voetbalvereniging Rigtersbleek uit Enschede. De penningmeester, ledenservice en de circa 1.000 leden zijn uitermate tevreden.
De situatie bij v.v. Rigtersbleek voor de samenwerking:
- Grote moeite met het (tijdig) innen van de contributie
- Leden die de contributie niet (konden) betalen
- Onvoldoende continuïteit in de opvolging van openstaande facturen
- Een niet actueel ledenbestand
- Iedere maand een grote hoeveelheid storno’s te verwerken
- Een penningmeester die stopte met zijn werkzaamheden. De nieuwe penningmeester kon zich niet bezighouden met de contributie-inning
De oplossing
UwContributie heeft de volledige contributie-inning overgenomen en ondersteund de ledenservice intensief in haar taken.
Vragen van leden worden door UwContributie in behandeling genomen en bankboekingen worden op tijd verwerkt. Leden die (structureel) hun contributie niet betalen worden door UwContributie benaderd, zodat een oplossing kan worden gevonden in de vorm van een betalingsregeling of een doorverwijzing naar een (schuld)hulpinstantie. Leden die structureel hun contributie niet betaalden, werden bezocht. Eventuele problemen komen hierdoor sneller aan het licht, zodat een passende oplossing kan worden geboden.
Samen met de ledenservice zorgen wij er uiteraard voor dat de ledengegevens actueel blijven.
Het resultaat
Wouter du Gardijn (bestuurslid v.v. Rigtersbleek) over de samenwerking.
Rigtersbleek is een volksclub, centraal gelegen in de wijk Twekkelerveld in Enschede. Om nog lang te kunnen voortbestaan, proberen wij de club ook zakelijk te runnen. Door de samenwerking met UwContributie spelen wij vrijwilligers vrij, zodat de contributietaken van onze vrijwilligers klein blijven en zij tijd overhouden voor andere taken. Alles binnen onze vereniging is nu duidelijk en gestructureerd geregeld.
Als mensen moeten kiezen welke nota zij eerst betalen, denken zij als eerste aan de energierekening en dan pas aan de contributie die nog moet worden betaald. Een voetbalvereniging wordt vaak als laatste betaald. Niet betalende leden hadden voorheen vrij spel, omdat de opvolging van openstaande facturen onvoldoende was geregeld. Het betalingsgedrag van onze leden is sinds de tussenkomst van UwContributie met 72% verbeterd.
Het gaat bij ons jaarlijks om € 170.000,- aan contributie. De contributieopbrengsten zijn, naast de kantineopbrengsten, één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Onze ledenservice, in het bijzonder Monika Dore en Angelique Berlijn, kan zich nu volledig richten op de service aan onze leden. Als bestuurslid ben ik slechts een half uur per week bezig met de contributie. Een ideale situatie.
De vriendelijkheid waarmee UwContributie onze leden te woord staat heeft ons positief verrast. Wij dachten dat het een zakelijke aangelegenheid zou zijn. Natuurlijk, sommige leden moesten wennen aan het idee dat de contributie-inning werd uitbesteed. Na een eerste jaar opstarten, een jaar van alles goed inrichten met elkaar gaan we in het tweede jaar de vruchten plukken.
Rigtersbleek heeft in UwContributie
een uitstekende partner gevonden.
Resultaat in cijfers
- Contributieachterstand structureel verbeterd met meer dan 72% (van € 22.000 naar € 6.000)
- Het aantal gestorneerde bedragen zijn drastisch verlaagd. Van 85 storno’s in december 2016 naar 32 storno’s in juli 2017 (een verbetering van meer dan € 13.500,00 op jaarbasis)
- Een actueel ledenbestand
- Leden hebben een vast aanspreekpunt voor de contributie
- Continuïteit in de kasstroom
- Continuïteit in de opvolging van openstaande facturen